کد خبر: 14486

محمد خزاعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

سرنوشت نمایش «امپراطور جهنم»/ 58 دقیقه از فیلم حذف شد

خزاعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «ما فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» را به هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر تحویل داده‌ایم. این فیلم هم مورد بازبینی قرار گرفته است و اگر با نمایش آن در این دوره از جشنواره موافقت شود، اولین رونمایی آن در جشنواره سی و ششم فیلم فجر خواهد بود.»

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سال گذشته نسخه اولیه فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی به جشنواره فیلم فجر سی‌و‌پنجم ارائه شد اما با نظر هیات انتخاب این فیلم در بخش سودای سیمرغ قرار نگرفت و قرار شد در بخش غیررقابتی به نمایش درآید. عدم راه یافتن «امپراطور جهنم» به جشنواره سی و پنجم باعث شد پرویز شیخ طادی، کارگردان و محمد خزاعی، تهیه‌کننده این فیلم، با نگارش نامه‌ای سرگشاه به رئیس سازمان سینمایی وقت، انصراف خود را از حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام کنند. بعد از بالاگرفتن حواشی حذف «امپراطور جهنم»، کامل نبودن مراحل فنی اثر به‌عنوان بهانه حذف از بخش مسابقه فیلم اعلام شد. این در حالی است که برخی از رسانه‌ها بنا به شنیده‌های خود از داخل هیات انتخاب اعلام کردند که برخی از اعضا از مخالفان سرسخت نمایش فیلمی با این موضوع و رویکرد در جشنواره فیلم فجر بودند.

حال پس از گذشت یک‌سال، محمد خزاعی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» از احتمال رونمایی این فیلم سینمایی، در جشنواره فیلم فجر سی و ششم خبر داده است.

خزاعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «ما فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» را به هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر تحویل داده‌ایم. این فیلم هم مورد بازبینی قرار گرفته است و اگر با نمایش آن در این دوره از جشنواره موافقت شود، اولین رونمایی آن در جشنواره سی و ششم فیلم فجر خواهد بود.»

تهیه‌کننده «امپراطور جهنم» در مورد آخرین اثر شیخ‌طادی گفت: «‌از ابتدای نگارش «امپراطور جهنم»، بنای تیم تولید، ساخت اثری بود که صراحت لازم را در گفتار و روایت تصویری داشته باشد. شیخ‌طادی، این فیلم را با همان ساختارهای رک و صریح که در «شکارچی شنبه» لحاظ کرده بود، ساخته است.»

خزاعی با اشاره به اینکه این فیلم فلسفه ایجاد گروه‌های تکفیری و همچنین روابط سعودی‌ها با رژیم اسرائیل را نمایش می‌دهد، گفت: «شما اگر به سینمای جهان عرب نگاه کنید، همین صراحت و موضع‌گیری شفاف را می‌بینید که در آثارشان لحاظ می‌کنند. شاید این صراحت و در لفافه نگفتن برای سینماگر و مخاطب ایرانی خوشایند نباشد ولی عرب‌ها که قطعا بخش مهمی از مخاطبان این فیلم خواهند بود، همین شفافیت در لحن را می‌پسندند.»

محمد خزاعی همچنین با اشاره به سختی‌های روایت فیلمی با موضوع ریشه‌یابی جریان سعودی گفت: «‌این فیلم در 150 دقیقه تولید شده است ولی به دلیل برخی ملاحظات که به فیلم وارد شد، حدود 58 دقیقه از آن کم شد. شاید همین مساله باعث شده در بخش‌هایی از فیلم پرش دیده شود. اما با این حال تلاش تیم تولید این بود که روایت فیلم حفظ شود و منسجم باقی بماند.»

این تهیه‌کننده سینما در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «هدف تیم تولید «امپراطور جهنم» ساخت اثری استراتژیک بود که بتواند جریان‌ها و بحران‌های فعلی منطقه را واکاوی کند و حالا که فیلم تولید شده است، تلاش داریم به بهترین شکل ممکن اکران شود. شاید این فیلم در سینما مورد توجه قرار نگیرد ولی بعدها خواهیم دید که به‌عنوان یک اثر استراتژیک مورد توجه قرار خواهد گرفت.»

خزاعی در ادامه تاکید کرد: « «امپراطور جهنم» در ادامه «شکارچی شنبه» یکی از آثار مهم سینمای استراتژیک ایران است. حمایت از اکران این گونه آثار، تدبیری فراتر از نگاه‌های هنری را می‌طلبد تا بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد. خاطرتان باشد «شکارچی شنبه» هم از طرف وزارت ارشاد وقت، با اقبال مواجه نشد و با حمایت مهدی کلهر مشاور رئیس‌جمهور دولت دهم بود که دیده شد. امیدوارم برای «امپراطور جهنم» هم شرایط اکران و رونمایی این اثر فراهم شود.»

«امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی با موضوع آل‌سعود و شکل‌گیری جریان داعش ساخته شده است. این اثر در سکوت کامل خبری در کشورهای فرانسه و گرجستان و ایران فیلمبرداری شده است و در آن علی نصیریان، علیرام نورایی و فرخ نعمتی به‌عنوان بازیگران اصلی فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.